Jack Brabham patrí medzi legendy sveta motoristického športu a je neoddeliteľne spojený s históriou Formuly 1, no nielen s ňou. Jeho život a kariéra boli prepletené aj s letectvom, čo neskôr využil aj pri pretekaní. Ako začínal, koľko získal titulov majstra sveta vo Formule 1, aká bola jeho kariéra a čo robil po nej? Tu sa to dozviete.
Jack Brabham sa narodil 2. apríla 1926 v Hurstville na predmestí Sydney v Austrálii. Už od malička mal veľký záujem o motoristický svet, často trávil čas s otcom, ktorý mu umožňoval detailne skúmať staré autá, ale aj iné stroje všeobecne.
Táto ranná vášeň pre rýchlosť a mechaniku ho sprevádzala počas celého detstva a položila základy pre jeho budúcu kariéru v pretekárskom športe.
Po skončení druhej svetovej vojny sa Jack rozhodol vstúpiť do letectva a pridal sa ku Kráľovským austrálskym leteckým silám RAAF. Jeho služba v letectve mu poskytla cenné skúsenosti v oblasti techniky, ale najmä disciplíny. Letecká kariéra mu umožnila rozvinúť schopnosti sústredenia a rýchleho rozhodovania pod tlakom.
Po ukončení vojenskej služby sa Jack vrátil k svojej pravej vášni a to k motošportu. Pred vstupom do sveta F1 sa venoval rôznym pretekárskym sériám a súťažil na regionálnych pretekoch, kde sa jeho talent ukázal a rýchlo sa presadil.
Zároveň si uvedomil, že ak chce dosiahnuť vyššie ciele, bude musieť expandovať svoje pôsobenie za hranice domova. Tak sa rozhodol presťahovať do Spojeného kráľovstva, kde začal svoju cestu do prestížneho sveta F1. Pôvodné povolanie leteckého technika mu dalo dostatok znalostí a zručností, čo využiť aj pri monopostoch.
V roku 1955 vstúpil Jack Brabham do sveta F1, keď sa pripojil k tímu Cooper. Tento krok znamenal začiatok jeho vstupu medzi úplnú elitu. Cooper bol na tú dobu známy ako tím s inovatívnymi technológiami a konkurenčnými vozidlami, takže pre Brabhama to bolo ideálne prostredie na štart kariéry a zvyknutie si na monoposty.
Prvé sezóny v tíme Cooper boli ešte bez výraznejších úspechov, Brabham však ukázal, že má talent. V priebehu rokov 1955 až 1957 získaval skúsenosti s monopostami Formuly 1, ktoré boli oveľa výkonnejšie a robustnejšie, ako to, na čom jazdil predtým.
V sezónach 1957 a 1958 dokonca stihol zajazdiť aj preteky 24 hodín LeMans. Rok 1958 už bol prelomový, nakoľko získal svoje prvé body v F1.
Úplným vrcholom jeho pôsobenia v Cooperi boli sezóny z roku 1959 a 1960. Práve v týchto ročníkoch už naplno ukázal rýchlosť a vyjazdil si svoje prvé dva tituly Majstra sveta. V roku 1959 sa mu podarilo získať titul vďaka konzistentným výkonom a schopnosti využiť výhody monopostu naplno, celkovo dokázal vybojovať 31 bodov.
Nasledujúci rok titul obhájil a dokázal bodový zisk zvýšiť a to až na 43 bodov. V tom istom roku dokonca Brabham preukázal svoju dominanciu aj v sérii Formuly 2, kde získal titul a 20 bodov. O rok neskôr už však svoje výsledky nezopakoval.
V roku 1962 sa tak Jack rozhodol vytvoriť vlastný pretekársky tím, Brabham Racing. Tento krok mu poskytol plnú kontrolu nad jeho aktivitami a umožnil mu implementovať vlastné stratégie. V premiérovom ročníku titul nezískal, absolvoval však 8 pretekov a celkovo si vyjazdil 9 bodov. To mu stačilo v hodnotení jazdcov na 9. miesto.
O rok neskôr, v sezóne 1963, sa však už Brabhamovi aj jeho tímu darilo viac. Celkovo absolvoval 10 pretekov, vyjazdil si 14 bodov a skončil siedmy.
Nasledujúce sezóny boli v znamení stagnácie. V roku 1964 získal Jack iba 8 bodov a až 11. miesto v konečnom poradí jazdcov, o rok neskôr absolvoval už iba 6 pretekov a v nich si vyjazdil 9 bodov. To najlepšie ale malo ešte len prísť.
Najväčším úspechom tímu Brabham aj Jacka Brabhama bol totiž tretí titul Majstra sveta, ktorý získal v roku 1966. Tento triumf bol historický, pretože sa stal úplne prvým pretekárom, ktorý dosiahol svetový titul so svojím vlastným tímom vo Formule 1.
V 9 pretekoch celého šampionátu získal Brabham až 42 bodov, čo pre neho znamenalo prvé miesto. O rok neskôr tento bodový zisk zopakoval, no tento krát z toho nebola obhajoba titulu, ale iba miesto druhé. V posledných troch sezónach svojej kariéry už Jack ďalší titul nepridal, no napriek tomu sa jeho tím stal jedným z najlepších.
Po ukončení svojej aktívnej pretekárskej kariéry v roku 1970 sa Jack Brabham sústredil na vedenie vlastného tímu Brabham Racing Organisation. Tento tím sa stal významným hráčom v svete F1, pričom dosiahol najväčší úspech na začiatku 80. rokov. V sezónach 1981 a 1983 v jeho farbách získal Nelson Piquet svoje dva svetové tituly.
V roku 1972 Jack predal svoj tím Berniemu Ecclestoneovi, ktorý neskôr transformoval Brabham do jednej z najúspešnejších značiek v histórii F1. Napriek predaju zostal aktívne zapojený do motoristického sveta a poskytoval konzultácie a poradenstvo.
Venoval sa tiež rôznym charitatívnym aktivitám a podporoval mladých talentovaných pretekárov, čím prispel k rozvoju budúcich generácií v motoristickom športe.
Brabham pokračoval v práci v motoršporte až do svojej smrti v roku 2014. Počas svojej kariéry vo Formule 1 odjazdil celkovo 100 pretekov, pričom vyhral 14 závodov, získal 14 pole positions a celkovo sa dostal na pódium až 28-krát.
Počas svojej kariéry v F1 nazbieral dokopy 249 bodov a k trom titulom majstra sveta pridal aj jeden titul vicemajstra. Jack Brabham zomrel 19. októbra 2014 vo veku 88 rokov na komplikácie spojené s pneumóniou v Sydney. Jeho odchod mal pomerne významný ohlas vo svete motošportu a právom ho tak môžeme označiť za legendu F1.
zakúpené na filtreaoleje.sk 03.02.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 05.02.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 05.02.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 05.02.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 02.02.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.02.2025